DZIEŃ ZIEMI
Cele: 1.uświadomienie znaczenia Dnia Ziemi; 2.przedstawienie zagrożeń na jakie narażona jest Ziemia ze strony człowieka 3.uświadomienie dzieciom ich roli w walce o ochronę środowiska; 4.wdrażanie wychowanków do czynnego stosowania zasad ekologii w życiu codziennym; 5.rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz troski o przyrodę; 6.uwrażliwianie na piękno przyrody;
Przebieg uroczystości: 1.Powitanie zebranych 2.Uświadomienie znaczenia Dnia Ziemi dla nas wszystkich oraz apel o ochronę środowiska przez cały rok. 3.Program artystyczny z okazji Dnia Ziemi. 4.Zaproszenie wszystkich do sprzątania terenu wokół domu i nad rzeką -przydział terenu grupom wychowawczym -rozdanie worków na śmieci -wyjście w teren na sprzątanie -podziękowanie i podsumowanie akcji
Program artystyczny „Dzień Ziemi „ Narrator: Ziemia to nasza planeta. Żyją na niej ludzie, rośliny i zwierzęta. Ludzie jednak stworzyli zagrożenie dla całej przyrody. Często niszczą środowisko, w którym żyją. Ścieki z zakładów przemysłowych i gospodarstw domowych zatruwają wodę w rzekach i jeziorach. Dym z kominów zanieczyszcza powietrze. Wysypiska śmieci powodują skażenie gleby. A my oddychamy zatrutym powietrzem, pijemy zanieczyszczoną wodę, jemy żywność, która nam szkodzi, toniemy w śmieciach. W zatrutym środowisku chorują ludzie, giną rośliny i zwierzęta. Na szczęście ludzie zrozumieli, że niszcząc Ziemię niszczą siebie. 22 kwietnia świętujemy Dzień Ziemi. Ten dzień przypomina nam, że Ziemia, na której mieszkamy, potrzebuje ochrony i opieki. Dziecko 1: Tuż za szkołą, bardzo blisko, Było miejsce na boisko. Kiedyś tam wyrzucił Jurek Poplątany, stary sznurek. (wychodzi chłopiec i rzuca sznurek na środku sceny; po nim wychodzą kolejne dzieci i rzucają przedmioty, o których mowa w wierszu, usypując w ten sposób górkę śmieci) A nazajutrz obok sznurka Od banana spadła skórka, Wyrzucona przez Karola. Tam też wkrótce Jaś i Ola Wyrzucili bez wahania Swoje torby po śniadaniach. Stos papierków po cukierkach Wysypała tam Walerka. Na papierki spadła ścierka, Jakaś pusta bombonierka. I od lodów sto patyków, Pustych kubków moc z plastiku, Utłuczone buteleczki, Jeden kalosz, dwie miseczki, Stare puszki, piłka z dziurą, Połamane wieczne pióro, Kilka opon od rowerów I ogromny stos papieru. Oto tak, od sznurka Jurka, Wnet urosła śmieci górka. A z tej górki wielka góra, Której szczyt utonął w chmurach. Nie ma miejsca na boisko, Lecz śmietnisko mamy blisko. Dziecko 2: (podchodzi do usypanej górki śmieci i łapie się za głowę): Ojej! Jaki tu bałagan. Żyć nie można w bałaganie, Więc się bierzmy za sprzątanie. Zmykaj, śmieciu, do śmietnika, Bałaganie, brudzie, znikaj. Sama nie poradzę sobie z takim bałaganem. Pomóżcie mi. Wrzućmy śmieci tam, gdzie jest ich miejsce.
Dziecko 3: Ziemia jest wielkim, wspólnym domem dla roślin, zwierząt, ptaków, ludzi. Zamiast ją niszczyć, zadbaj o nią. Naprawdę warto się potrudzić! Nie musisz jechać samochodem. Wsiądź do pociągu lub tramwaju. Spróbuj rowerem ruszyć w drogę, Swym przyjaciołom przykład dając. Nie niszcz drzew, krzewów, ani kwiatów - zwiędną w bukiecie w Twoich dłoniach. Nie łap motyli, żuków, ptaków, Niechaj na wolnych żyją błoniach. Dbaj o rośliny i zwierzęta, o swych sąsiadów najważniejszych. Bo Ziemia wspólna jest, pamiętaj! Niech będzie z każdym dniem piękniejsza.
Narrator: Rzadkie i zagrożone wyginięciem gatunki roślin i zwierząt są objęte ochroną. Zwierzęta chronione w Polsce to: jeż, kret, bóbr, wilk, żubr, nietoperz, bocian, łabędź, dzięcioł, żaby, jaszczurki i wiele innych. Pamiętajmy! Zwierząt chronionych nie wolno zabijać, łapać ani płoszyć. Rośliny chronione w Polsce to: jodła, modrzew, przebiśnieg, sasanka, krokus, konwalia i inne. Pamiętajmy! Roślin objętych ochroną nie wolno niszczyć ani zrywać.
Dziecko 4: Chcą żyć jak i ty żyjesz, wszystkie na świecie zwierzęta – i mrówki, i żaby, i żmije i pszczoła wiecznie zajęta. I paź królowej – motyl niech fruwa tęczowo-złoty, I ślimak środkiem dróżki niech pełznie, wystawia różki... Przypatrz się z bliska dżdżownicy, biedronce, jak kropki liczy, jaskółce, jak gniazdo kleci, jak pająk rozsuwa sieci. Niech skacze pasikonik, niech świerszczyk w trawie dzwoni... Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las. Jak i ty – żyją tylko raz.
Dziecko 5: (przebrana za listonosza, z dużą torbą przewieszoną przez ramię): Dzień dobry. To ja – listonosz – przyjaciel Ziemi. Przynoszę wam telegramy od Ziemi. Jeśli chcecie jej pomóc – przeczytajcie o co Ziemia prosi dzieci. (zwinięte w ruloniki i przewiązane ozdobną wstążką telegramy rozdaje dzieciom) Dzieci (kolejno odczytują hasła – prośby Ziemi, zapisane na telegramach; przykładowy telegram w załączniku): 1.Nie łamcie drzew i krzewów! 2.Nie śmiećcie i nie hałasujcie w lesie! 3.Nie depczcie trawników! 4.Zbierajcie makulaturę! 5.Segregujcie śmieci! 6.Nie wycinajcie roślin! 7.Nie zabijajcie zwierząt! 8.Nie dotykajcie ptasich gniazd, jaj i piskląt! 9.Oszczędzajcie wodę! 10.Oszczędzajcie światło! (po odczytaniu każdy przypina swój telegram na ścianie, pod hasłem głównym) Narrator: Teraz już wiemy co należy robić, aby ratować Ziemię. Pamiętajmy, że ochrona Ziemi to obowiązek każdego z nas! Dziecko 6: Przyzna każdy, komu nie brak wyobraźni – czas najwyższy, by się z Ziemią zaprzyjaźnić, by otoczyć wreszcie starą dobrą Ziemię naszą troską i miłością, jak ramieniem. Pieśń o Ziemi niechaj płynie ponad chmury, niech ją nuci każdy człowiek, każdy kraj, aż zdumiony anioł szepnie, patrząc z góry: - Tam na Ziemi, to dopiero mają raj!...
Narrator: Chrońmy Ziemię codziennie – nie tylko od święta.
Wszyscy: Szanuj zieleń, szanuj drzewo, Szanuj każdy, kwiat i krzak, Bo z zielenią żyć weselej, Wie to każdy mały skrzat. Ekologia to rzecz nowa, od niedawna jest wśród nas, ale sprawa jest celowa, chcesz żyć zdrowo – szanuj świat.
Piosenka „ W zielonym gaju „ Mgr Alicja Tęczyńska
|